Problemen binnen het ouderinitiatief…. herkent u ze?
- Ouders binnen het bestuur liggen met elkaar overhoop, er is wantrouwen naar elkaar.
- Een paar ouders doen vrijwel alles wat moet gebeuren, anderen doen vrijwel niets (maar leveren wel commentaar).
- Een ouder bespreekt regelmatig zaken uit bestuursvergaderingen met personeelsleden. Dit geeft scheve verhoudingen en partijvorming binnen de oudergroep en/of bij het personeel.
- Meer veel voorkomende problemen lezen? Klik hier.
Misschien speelt binnen uw ouderinitiatief een van bovenstaande problemen, of is er een ander probleem. Meestal lukt het om met elkaar in gesprek te gaan en de problemen op te lossen.
Maar het gebeurt ook dat je er onderling niet uitkomt. Dat kan de sfeer binnen de woning, bij het personeel, in het bestuur of de oudergroep aantasten en zelfs de voortgang van het ouderinitiatief bedreigen.
In die gevallen kan het helpen als een onafhankelijk en onpartijdig persoon wil bemiddelen, iemand met kennis van het reilen en zeilen binnen een ouderinitiatief.
Er zijn klachtenfunctionarissen/bemiddelaars waarop u een beroep kunt doen. Zij kunnen u helpen bij het zoeken naar een oplossing voor het probleem binnen uw ouderinitiatief.
De Landelijke vereniging van ouderinitiatieven (LVOI) heeft de Stichting Dienstverlening Ouderinitiatieven (SDOI) opgericht.
Vanaf 2 januari 2022 kunt u zich aanmelden bij de SDOI voor aansluiting bij de Regeling voor Kwesties en Klachten bij Ouderinitiatieven.
Vanaf dat moment kunt u een beroep doen op bemiddeling door klachtenbemiddelaars.
Meer informatie vindt u door op de onderstaande links door te klikken:
- Bij welke problemen kan ik een bemiddelaar inschakelen
- Hoe meld ik me aan als ik een bemiddelaar wil inschakelen
- Hoe verloopt het proces na aanmelding
- Wat kost het mij of mijn ouderinitiatief als ik een beroep wil doen op klachtenbemiddeling
- Wat is een kwestie, klacht of een geschil
- Meer informatie over de Commissie voor Kwesties en Klachten, die bestaat uit
bemiddelaars - Meer informatie over de Regeling voor Kwesties en Klachten bij Ouderinitiatieven
- Hoe meld ik een klacht over het handelen van de klachtenfunctionaris of het gevolgde proces
- Wat kan ik van de bemiddelaars verwachten en wat wordt van mij verwacht bij bemiddeling